Döv helikopterpilot – en möjlighet
I delstaten Delaware, USA, flyger Mike Friess, 53, över landsbygden i en Enstrom 280FX varje månad. Som döv pilot har han utvecklat en unik förmåga att känna varje rörelse på helikoptern genom intensiv koncentration och taoistisk meditation.
Med 300 flygtimmar är Mike nu en av få döva helikopterpiloter som finns. I USA kan döva individer få olika pilotcertifikat. Mike vill uppmuntra andra döva att följa hans fotspår inom olika flygsammanhang som döv pilot och hoppas därför att teknologin utvecklas för att minska befintliga flyghinder för döva piloter.
Mike trodde först att det var omöjligt att få licens men slutligen blev han uppmanad att följa sin dröm. Mike erhöll sitt privata pilotcertifikat 1997, vid 27 års ålder, efter cirka tre års deltidsstudier. Han tränade tillsammans med sin flyglärare och vän, Harry Griffith, som uppmanade Mike att göra verklighet av sin dröm. Efter att ha tagit lektioner i markskola med en annan instruktör, studerat läroböcker och använt teckenspråkstolk vid muntliga lektioner började Mike och Harry en träningsflyga. Genom att använda teckenspråkstolk kunde Mike gå igenom helikoptern noggrant på marken. I cockpit förlitade sig Mike på en ljusplatta som uppmanade honom att dra i en viss spak eller trycka på en viss knapp.
Trots licensen finns det vissa saker han inte får göra, nämligen att flyga på vissa flygplatser, ta en yrkeslicens samt flyga inom militären. Som döv kan man i USA få ett studentpilotscertifikat, ett privat pilotcertifikat och i vissa fall ett kommersiellt certifikat som är till exempelvis yrken inom jordbruksflygning som inte kräver radiokommunikation. Döva får inte flyga i luftrumklass B, C eller D på grund av radiokommunikation med flygtrafikledningen.
I framtiden har den amerikanska federala luftfartsmyndigheten, FAA, spekulerat i att nya cockpitgränssnitt som överför väderinformation och andra digitala kommunikationsverktyg kan möjliggöra för döva piloter att få ytterligare typer av pilotcertifikat och ta bort befintliga hinder för flygning.
Mike menar att döva människor kan göra samma saker som andra. Han vill se det bli så normaliserat att det finns döva piloter över hela världen och han tror att dagens döva barn har större chans till att bli piloter än de döva vuxna haft.
Mona Riis