Ford samarbetade med brittiska dövförbundet i en reklamfilm
Ford i Storbritannien har inlett ett samarbete med det brittiska dövförbundet (BDA) för att i en reklamfilm visa hur den nya handsfree-assisterade körtekniken kan hjälpa döva. Reklamen använder sig av en trend på sociala medier där döva personer tolkar populära låtar på brittiskt teckenspråk (BSL). Låten som Ford valt för reklamen är ”Express Yourself” som betyder uttryck dig själv.
Den nya kampanjen, som lanserades i måndags den 24 juni, har utvecklats i samarbete med BDA och lyfter fram framtidens körning genom Fords handsfree-assisterade körteknik. Samtidigt uppmärksammas BSL.
År 2023 blev Ford den första biltillverkaren att introducera ”hands-off, eyes-on” som är en avancerad körassistans-teknik. För att visa tekniken och de olika förarna som kan använda verktyget, visar kampanjen personer som använder teckenspråk. Kärnan i kampanjen är reklamfilm som visar BSL-influencern Charis och den döva artisten Lisa Kelly som tecknar låten Express Yourself i handsfree-assisterat körläge. För att öka medvetenheten samarbetar Ford och BDA med influencers som sjunger på teckenspråk för att skapa ytterligare innehåll och uppmuntra följare att lära sig tecknen från musikvideon och dela den vidare.
Catherine Blee, direktör för personbilar på Ford i Storbritannien och Irland, uttryckte stolthet över projektet med BDA och betonade vikten av teknik som underlättar för döva och hörselskadade att kommunicera medan de kör. Rebecca Mansell, VD hos BDA, betonade att kampanjen tar ett steg mot att göra döva till mer jämlika medborgare.
Kampanjen körs nu på brittiska Fords Instagram, TikTok och YouTube.
Kenny Åkesson