MADS eller en önskan att föra dövstudier vidare
En gemensam produktion av Deaf Journalism Europe av Charlotte Berrthier (MediaPi) och Sam Verstraete (VGT nieuws)
Dövstudier: Från teckenspråksstudier till att utöka det globala perspektivet på dövgemenskapen.
Dövstudier är för döva vad svartstudier är för svarta och genusstudier för HBTQ-personer: studieområden som undersöker dessa gemenskapernas unika erfarenheter, kamp och bidrag samtidigt som de främjar erkännande, förståelse och inkludering i samhället. Dövstudier uppstod på 1960-talet som ett sätt att betrakta döva människor inte som individer med en patologi utan som medlemmar av en språklig gemenskap. Medan dövstudier initialt fokuserade på språkliga studier av teckenspråk, har de nu diversifierats till utbildningsvetenskap, sociologi, historia och många andra discipliner.
Presentation av MADS-initiativet i Europa: Att överbrygga klyftan inom dövstudier inom akademin
Med ett växande antal forskare under de senaste åren har dövstudier utvecklats avsevärt de senaste åren. Dock finns det inget masterprogram i det europeiska universitetslandskapet. Detta ledde till MADS-projektet, som syftar till att erbjuda ett tillämpat masterprogram i dövstudier, lett av Maartje de Meulder, en seniorforskare vid HU – Utrecht University of Applied Sciences i Nederländerna, Annelies Kusters, den första fullständiga professorn i dövstudier vid Herriot Wyatt University, och 5 andra döva akademiker. Den distinkta egenskapen hos en tillämpad masterexamen i dövstudier är att den fokuserar på praktisk tillämpning av kunskaper och färdigheter för att lösa verkliga utmaningar och problem inom dövgemenskapen.
Trots att forskningen inom detta område har avancerat avsevärt, skulle resultaten av dövstudier tillämpas inom praktiska områden såsom undervisning, påverkansarbete och offentliga tjänster. MADS skulle därför utformas som ett program i tillämpade dövstudier, med målet att utrusta studenter med färdigheter för professionell praktik, för att säkerställa att forskningen gör en verklig insats för att lösa de utmaningar som dövgemenskapen står inför.
MADS-projektet, en del av Erasmus Mundus Design Measure (EMDM)-programmet, representerar en samlad insats för att åtgärda betydande brister inom dövstudieområdet. Främst syftar det till att rätta till bristen på mastermöjligheter som finns inom detta område. Dessutom söker MADS att överbrygga klyftan mellan akademisk forskning och dess praktiska tillämpning inom dövstudier.
Involvering av dövgemenskapen: Perspektiv från MADS behovsanalys
Under 15 månader undersökte projektet de potentiella framtida kandidaternas behov genom att besöka, till exempel, Frontrunners, som är dövas motsvarighet till Hogwarts skola för trollkarlar i Harry Potter-världen – ett program utformat för en ung internationell dövgemenskap som vill lära sig om ledarskap och organisationer bland många andra teman som undervisas.
Behovsanalysen genomfördes också under smakprovningsveckan som organiserades i Ål i Norge i december 2023.
Trots utmaningen att sätta samman ett program som är utan motstycke i Europa, som svarar på dövstudiers mångdisciplinära natur och dövgemenskapens mångfaldiga krav, framkom viktiga ämnen som dövpedagogik och dövekosystem under smakprovningsveckan. Det sistnämnda refererar till den växande existensen av företag eller tjänster som ägs direkt av döva, såsom tolkningsföretag. Denna smakprovningsvecka välkomnade ett stort antal deltagare som var ivriga att få veta mer om detta program, med en bred variation av profiler, från doktorander till döva personer som redan har fått en universitetsutbildning men som fortfarande vill utveckla den ytterligare.
Mónica Rodríguez, en av deltagarna, arbetar vid ett teckenspråksbevaringscenter i Spanien där hon agerar som medlare mellan dövgemenskapen och regeringen. Hon betonade vikten av att införliva dövstudier i sin kontinuerliga professionella utbildning för att effektivt hantera de specifika utmaningar som dövgemenskapen står inför. Trots sin förmåga att läsa artiklar av akademiska författare som var närvarande under smakprovningsveckan, betonade hon vikten av att få undervisning direkt på teckenspråk, utan medling av en tolk, för en djupare förståelse av begreppen i dövstudier. Dessutom framhöll hon värdet av att kunna delta i diskussioner om dessa begrepp med döva jämnåriga under intervjun, och underströk nödvändigheten av sådana interaktioner för empowerment genom dövstudier.
Främjande av dövvänliga lärmiljöer: EDSU:s insikter och MADS vision för en inkluderande utbildning
Behovet av en lärmiljö med döva kamrater uttrycktes också av Lore Bajerski, ordförande för European Union of Deaf Students (EDSU), som ekar den svåra utmaningen att bedriva akademiska studier när du är den enda döva personen i din klass. Hon delar med sig av svårigheterna med att framstå som ett objekt för nyfikenhet i hörande klasskamraters och lärares ögon. Hon noterade också den vanliga upplevelsen av ensamhet bland döva studenter, som kämpar för att fullt ut delta i rika, intellektuellt stimulerande utbyten med sina klasskamrater. Denna svårighet uppstår från nödvändigheten av att vänta på att tolkar ska översätta konversationen, vilket skapar en barriär för direkt deltagande och sammanhållning i diskussioner. Dessutom ser hon MADS som en möjlighet för studenter att ha en enklare väg till doktorandstudier.
Ett av MADS mål är att bredda poolen av döva forskare
Detta mål korresponderar direkt med EDSU:s observation att döva studenter fortfarande möter betydande hinder för doktorandstudier. Lore Bajerski framhåller framgången med Gallaudet University i USA, en dedikerad institution för dövgemenskapen där alla lektioner genomförs på teckenspråk. Detta exempel understryker den avgörande kopplingen mellan akademisk prestation för döva studenter och tillgängligheten till deras utbildning.
I linje med denna observation betonar Maartje de Meulder att en väsentlig förutsättning för den framtida MADS-mastern är att den ska undervisas direkt på teckenspråk av lärarna, utan teckenspråkstolkar. Detta tillvägagångssätt skulle möta en växande efterfrågan på dövstudiekurser som undervisas direkt på lärarnas naturliga språk.
Vid tiden för intervjun hölls de specifika detaljerna för programmet och förutsättningarna för dess genomförande fortfarande på att definieras.
Stärka dövgemenskapen: MADS som en väg till en inkluderande akademisk värld
I samband med den genomgripande strävan efter inkludering är det avgörande att fördjupa sig i dess nyanserade implikationer för dövkulturen. Medan inkludering traditionellt innebär att integrera de som anses ’annorlunda’ i det mainstream ’normala,’ innebär det för dövgemenskapen ofta att hantera isolering i en övervägande hörande värld, vilket hindrar odlandet av en positiv dövidentitet. Denna isolering understryker den kollektiva kampen döva individer möter för att blomstra inom ett samhälle som huvudsakligen fungerar med talat språk.
Men mitt i dessa utmaningar erbjuder initiativ som MADS en potentiell väg framåt. Genom att odla en miljö där dövkultur respekteras, kan MADS fungera som en plattform för döva individer att återkräva sin identitet och etablera meningsfulla och stärkande kopplingar inom sin gemenskap. I detta sammanhang går MADS utöver sin roll som enbart ett utbildningsinitiativ; det förkroppsligar en kollektiv strävan att motstå assimileringstryck och bekräfta dövkulturens unika värde i ett mångfaldigt samhälle.
Genom initiativ som MADS för döva arbetare och studenter, kan sådana initiativ erbjuda en väg till en mer tillgänglig akademisk miljö som speglar vårt samhälles sanna mångfald. Det handlar inte bara om utbildningsmakt; det handlar om att omforma akademin för att autentiskt representera och tillgodose de olika behoven hos alla studerande, inklusive de från dövgemenskapen.