Chuck E. Cheese engagerar sig för döva och hörselskadade barn
I september äger den internationella dagen för teckenspråken i världen rum. Dagen inleder en internationell dövvecka. I USA uppmärksammar Chuck E. Cheese veckan genom att lansera en serie videor på amerikanskt teckenspråk (ASL). Videorna har de gjort i samarbete med det amerikanska förbundet för döva barn (ASDC). Chuck E. Cheese är en restaurangkedja med fokus på underhållning för barnen. I restaurangerna har de lekland och arkadspel.
Videorna, som de kallar för ”Sign-Along” kommer att lanseras på deras officiella YouTube-kanal. Dessa videor kommer att innehålla sång- och dansnummer där döva och hörselskadade barn från ASDC medverkar. Förutom på YouTube kommer videorna också att sändas på företagets nöjescenter.
Utöver de nya videorna satsar Chuck E. Cheese på utbildning för sina anställda om dövkultur och teckenspråk. Genom en serie utbildningsvideor kommer personalen att lära sig grundläggande hälsningsfraser på ASL, samt få tips på hur de kan interagera med döva och hörselskadade gäster. Syftet är att skapa en välkomnande miljö för alla besökare.
Chuck E. Cheese visar genom detta initiativ att fler aktörer inom barnunderhållning inser att traditionella tillgänglighetsfunktioner som textning inte alltid är tillräckliga för barn. Kommunikationschefen Alejandra Brady berättar för nyhetssidan Yahoo!Finance att de genom sitt partnerskap med ASDC vill återspegla deras engagemang för inkludering och tillgänglighet. Något som ASDC:s VD Cheri Dowling är glad för då hon menar att de vill fortsätta samarbetet för att skapa miljöer där döva och hörselskadade barn kan trivas och skapa minnen, oavsett hörselgrad.
Tine Hedin