Utforskar den döva ekonomin på Clin d’Oeil-festivalen
I över 20 år har Clin d’Oeil-festivalen varit en stor del av den döva gemenskapen. Det handlar om mer än bara nöje och underhållning. Bakom kulisserna pågår en livlig och aktiv döv ekonomi som visar att en ekonomi baserad på döva kunder är möjlig.
Festivalen, som nu är inne på sitt elfte år, samlar många företag från hela världen. Dessa företag drar nytta av och bidrar till det unika ekonomiska systemet här. Med över 70 stånd är festivalen en livlig marknadsplats där synlighet och nätverkande är viktiga.
En säljare, som har sålt DVD-skivor på festivalen i fem år, delar med sig av hur framgångsrika de är, särskilt med franska kunder. Pengarna som tjänas här finansierar nya projekt, vilket visar en cykel av återinvestering i den döva ekonomin. En japansk tatuerare berättar om att ta med internationella erfarenheter hem för att hjälpa döva tatuerare i Japan.
Bokhandlare lyckas också bra, inte bara i försäljning utan även i att främja döv kultur och historia. Festivalen är mer än bara ett affärsevenemang; det är en plats för lärande och kulturell stolthet. En försäljare säger, ”Ekonomi betyder mer än pengar; det inkluderar kunskap, nätverk och identitetsutveckling.”
David De Keyser, festivalens grundare, förklarar det ekonomiska stödet bakom denna gemenskap. Festivalen förlitar sig mestadels på den döva gemenskapen för finansiering, med statligt stöd som är mindre än 10%. Detta visar gemenskapens engagemang och styrka.
Festivalens modell går bortom affärer. Den inkluderar partnerskap med olika företag, från dövledda företag till de som specialiserar sig på tillgänglighet. Målet är att skapa ett stödjande nätverk där företag och tjänster möter behoven hos den döva gemenskapen.
Att hålla festivalen prisvärd och tillgänglig är nyckeln. Trots skillnader i välstånd mellan länder görs ansträngningar för att hålla priserna låga så att många kan delta. Sponsring och fler besökare är strategier som används för att upprätthålla denna balans.
Internationell tillväxt är också ett tema, vilket ses med Sorenson, ett teknikföretag från USA. Genom att delta i festivalen hoppas Sorenson att bli mer känt i Europa och erbjuda fler jobb för den döva gemenskapen.
Teater är en annan viktig del av festivalen. Den spanska skådespelerskan och regissören Angela Ibañez Castaño belyser behovet av nätverkande och professionell utveckling, vilket ofta innebär att arbeta med den hörande världen. Detta visar de ekonomiska och professionella utmaningar som döva konstnärer står inför, särskilt i länder med färre dövledda företag.
Sammanfattningsvis är Clin d’Oeil-festivalen en liten version av den större döva ekonomin, som visar både dess utmaningar och framgångar. Festivalen erbjuder en plattform för affärer, kulturellt utbyte, professionell utveckling och gemenskapens styrka. När festivalen växer förblir den ett bevis på den döva gemenskapens kreativitet och motståndskraft. Vi kommer senare att titta på att skapa säkrare utrymmen inom detta ekosystem. Håll er uppdaterade.