På lördag under Premier League matchen mellan Newcastle United och Tottenham, erbjuder hemmalaget Newcastle United sina döva och hörselskadade supportrar speciella tröjor med haptisk teknik inbyggt.
Initiativet kallas ”Unsilence the crowd” (ta bort tystnaden i publiken) och innebär att tröjor som bärs av döva eller hörselskadade fans är utrustade med haptisk teknik. Ljudet av matchen omvandlas i tröjornas tyg till vibrationer och ger därmed en haptisk signal i realtid.
Det är Newcastles tröjsponsor Sela som leder detta nya grepp inom sportevenemang. De planerar att erbjuda dessa tröjor med haptisk teknik under alla Newcastles hemmamatcher och hoppas att andra fotbollsklubbar kommer att följa efter detta inkluderande exempel. Dessutom donerar Sela reklamutrymme till Englands nationella dövförbund Royal National Institute for the Deaf (RNID). Reklamutrymmet ges för att öka medvetenheten och stödet för döva och hörselskadade personer i Storbritannien.
Peter Silverstone, Newcastles marknadsföringschef, beskriver initiativet som innovativt och förväntar sig att det kommer att förändra fotbollsupplevelsen för alla fans med hörselutmaningar. Teri Devine från RNID, håller med och hoppas att tekniken kommer att göra det möjligt för döva och hörselskadade personer att få en extra dimension i upplevelsen av fotbollsmatcherna. Teri uppmuntrar andra klubbar att följa efter Newcastle.
Tine Hedin