Lyckad start av tvåspråkig förskola för döva barn i Helsingfors

Foto: Helsingfors stad – Kasvatus ja koulutus

Helsingfors stad i Finland har svarat på önskemål från döva och hörselskadade familjer genom att centralisera teckenspråkig förskoleverksamhet till förskolan Taneli i stadsdelen Pätäjänmäki. Efter ett halvår visar initiativet positiva resultat.

Sedan augusti 2024 har Helsingfors stad samlat all teckenspråkig förskoleverksamhet till förskolan Taneli. Syftet med satsningen är att främja inkludering, jämlikhet och språkutveckling för barn som är döva, hörselskadade eller har teckenspråk som hemspråk.

Tidigare var undervisningen utspridd på olika förskolor, vilket ofta ledde till att hörselskadade barn kunde bli ensamma i grupper med enbart hörande barn. Detta skapade känslor av utanförskap. Genom att samla verksamheten till en enhet har barnen fått en starkare gemenskap och bättre möjligheter att utveckla sina språkfärdigheter.

Förskolan Taneli erbjuder nu en helt integrerad grupp på 20 barn, där både hörande och döva barn deltar. Undervisningen sker parallellt på finska och finskt teckenspråk. För att stödja barnen arbetar fem specialutbildade pedagoger: en teckenspråkskunnig assistent, en döv barnskötare, en teckenspråkig förskollärare, en finskspråkig lärare och en specialpedagog. Dessutom finns tre tolkar som hjälper till i den dagliga verksamheten.

Satsningen har utvecklats i samarbete med flera organisationer, däribland Finlands Dövförbund, Förbundet för Teckenspråkiga Familjer och Förbundet för Föräldrar till Hörselskadade Barn. Förskolan har reserverat ett visst antal platser för barn som är hörselskadade eller har teckenspråk som modersmål. Om antalet sökande överstiger antalet platser ges företräde åt barn med hörselskada. Ansökningar behandlas två gånger per år, med ansökningsfrister fyra månader innan den önskade starttidpunkten.

Enligt förskolans föreståndare, Sara Haavikko, har de första sex månaderna varit mycket lyckade. Barnen har snabbt anpassat sig till den nya miljön och gjort stora framsteg i sin språkutveckling. Både barn och föräldrar har uttryckt sin uppskattning för den tvåspråkiga undervisningen.

Kenny Åkesson

nyhet@teckenbro.com

image_pdfimage_print
Dela nyheten

Teckenrapport

Learn More →

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *