Kaliforniska skolor kritiseras för bristande utbildning till döva studenter

Foto: Adobe stock

I Kalifornien har flera döva och hörselskadade elever slagit larm om att de fått gymnasieexamen trots att de saknar grundläggande färdigheter i läsning och matematik. Det gör att de nekas vidare utbildningsstöd. Problemet har väckt stark kritik från elever, föräldrar och förespråkare för utbildning för elever med särskilda behov.

En av de drabbade eleverna, Ibrahim Barrie, tog examen från Leigh High School i San José trots att hans läsnivå motsvarade en lågstadieelevs. Hans berättelse har inspirerat andra elever att träda fram med liknande erfarenheter. Tvillingarna Leah och Mina Poritz berättade nyhetssidan NBC att de under två år hade en lärare som inte kunde teckenspråk, vilket gjorde det omöjligt för dem att få en fungerande undervisning. Leah beskrev hur hon ofta fick agera tolk åt sina klasskamrater, vilket påverkade hennes egen skolgång negativt. Hon tycker inte att det är rättvist och betonar att hon inte är tolk utan en elev som vill lära sig, precis som alla andra.

Problemet får stora konsekvenser för elevernas framtid. I Kalifornien kan elever med funktionsnedsättningar erhålla fortsatt yrkesutbildning efter gymnasiet om de får ett intyg om slutförda studier i stället för en traditionell examen. När nu dessa elever tilldelats en traditionell examen, trots att de saknar nödvändiga färdigheter, nekas de vidare utbildningsstöd.

För Rodi Flores, en annan drabbad elev, har detta inneburit att han varit arbetslös och utan utbildning i flera månader efter examen. Hans mamma uttryckte sin förtvivlan över att ha undertecknat sonens individuella utbildningsplan (IUP) utan att förstå att det skulle utesluta honom från fortsatt utbildningsstöd. Hon sa att hon trodde att de visste vad som var bäst för honom.

Företrädare för utbildningssektorn menar att den bristande undervisningen beror på otillräcklig finansiering. Troy Flint från Kaliforniens skolstyrelseförbund förklarar att den federala regeringen endast tillhandahåller en bråkdel av de medel som utlovades i lagstiftningen för utbildning av elever med funktionsnedsättningar. Han säger att de saknar både strukturen och finansieringen för att uppnå sina utbildningsmål och betonar att resurserna inte räcker för att anställa behörig personal och erbjuda en adekvat undervisning till dessa elever.

Trots svårigheterna har vissa elever lyckats hitta en väg framåt. Leah och Mina har antagits till en privat högskola där de nu får lära sig de grundläggande färdigheter de aldrig fick i gymnasiet. Samtidigt fortsätter de att kämpa för att andra döva elever inte ska hamna i samma situation.

Fallet har fått stor uppmärksamhet och sätter press på Kaliforniens utbildningsmyndigheter att reformera undervisningen för döva och hörselskadade elever. Under tiden fortsätter de drabbade eleverna och deras familjer att söka svar och lösningar för en bättre framtid.

Kenny Åkesson

nyhet@teckenbro.com

image_pdfimage_print
Dela nyheten

Teckenrapport

Learn More →

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *