Ny bourbon vill inkludera alla och sätter teckenspråk på etiketten

Foto: Inclusion brand

En ny bourbon från Kentucky, USA, gör historia som den första i branschen med amerikanskt teckenspråk (ASL) på flaskan. Bakom satsningen står Tracey Jacobs, som vill lyfta döva och hörselskadade – både i spritindustrin och samhället i stort.

Tracey Jacobs, grundare av märket Inclusion Bourbon, har lanserat en bourbon som inte bara utmärker sig genom smaken – utan också genom sitt budskap. På flaskans etikett syns det amerikanska teckenspråkets tecken för “inkludera mig”, vilket gör den till den första bourbonprodukten någonsin med ASL på etiketten.

I en intervju med tv-kanalen WAVE sa Tracey att hon ville skapa en produkt i Kentucky tillägnad döva och hörselskadade och vad passar då bättre än bourbon?

Initiativet är särskilt betydelsefullt i Kentucky, där omkring 700 000 invånare, motsvarande 16 procent, är döva eller har nedsatt hörsel. I grannstaten Indiana rör det sig om ytterligare 400 000 personer.

Med sitt varumärke vill Tracey inte bara lyfta representationen utan även utmana normerna i en traditionellt mansdominerad bransch. Bourbon har alltid varit en pojkklubb säger hon men nu kliver fler kvinnor fram i branschen. Hon menar att deras historia fångar uppmärksamhet, men det är innehållet i flaskan som får folk att komma tillbaka.

Förutom bourbon innehåller sortimentet också vodka, med en rågwhiskey på gång. Vodkan har fått namnet Our Stage – en symbol för gemenskap. Tracey förklarar att det inte är din scen, inte min scen, utan vår scen.

Lanseringsfesten för Inclusion Bourbon hålls den 17 maj i Louisville. Alla är välkomna – precis som budskapet på flaskan säger.

Kenny Åkesson

nyhet@teckenbro.com

image_pdfimage_print
Dela nyheten

Teckenrapport

Learn More →

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *