I våras skapade Region Skåne ett nytt kunskapscenter i Lund, där de samlar sina syn-, hörsel- och dövverksamheter till en gemensam plats. Redan nu ser de positiva effekter både för patienter och vårdpersonal.
Tidigare låg dessa verksamheters enheter utspridda, vilket ofta ledde till att patienter behövde besöka olika vårdenheter. Den nya samlokaliseringen har förenklat samarbetet mellan olika yrkesgrupper, vilket i sin tur har förbättrat vården för patienterna. Som ett exempel lyfter audionomen Marika Schoug fram att de nyligen haft en patient med både synnedsättning och dövhet som nu slapp besöka flera vårdenheter. I stället kunde vården samordnas så att patienten fick besöka både synenheten, audionommottagningen och dövblindmottagningen vid ett och samma tillfälle. Det gjorde i sin tur att de snabbt kunde samarbeta kring vilka hjälpmedel patienten behövde.
Ett annat exempel på att vården nu är tryggare för patienterna är ett äldre par där den ena behövde träffa en synpedagog och den andra en audionom. Då kunde de samordna så att de fick göra sina besök samtidigt. Marika menar att personalen också känner sig mer trygga nu när de är samlade under ett och samma tak och tillsammans kan ge det bästa möjliga omhändertagandet. Genom att samla olika kompetenser på ett ställe kan de effektivisera resursanvändningen och därmed höja kvaliteten på vården. Risken att patienter med både syn- och hörselnedsättningar hamnar ”mellan stolarna” minskar.
Tine Hedin
www.teckenrapport.se