Många döva i Flandern ser Sverige som en förebild inom utbildning, kultur, konst och media för dövsamhället. Men hur står sig statusen för svenskt teckenspråk i jämförelse med flamländskt teckenspråk? För att undersöka detta besökte Visual Box, ett dövlett medieföretag från Flandern, Sverige under Dövas Dag 2024. I år hölls evenemanget på ett mycket speciellt ställe: en båtkryssningkryssning!
Dövas Dag på Östersjön: En unik upplevelse
I Flandern arrangerar den nationella dövföreningen Doof Vlaanderen den årliga Världsdagen för döva. Detta evenemang äger rum i olika städer varje år och hålls traditionellt i slutet av september. Hundratals döva från hela Flandern samlas för en dag fylld med föreläsningar, workshops, informationsstånd och en kvällsshow. I Sverige gör man saker annorlunda. Dövas Dag varar i tre dagar och hölls i år på en kryssningsbåt. ”För oss är detta unikt eftersom ett sådant evenemang aldrig har organiserats till sjöss i Flandern,” säger Jaron Garitte, journalist för Visual Box.
Kryssningsfartyget avgick från Stockholm den 13 september och seglade till Helsingfors i Finland innan det återvände till Stockholm den 15 september. Den tre dagar långa resan gav döva möjlighet att umgås på teckenspråk och delta i olika aktiviteter relaterade till dövsamhället ombord. ”Människor kommer hit för sociala kontakter och för att stärka dövas självförtroende. Dessutom tror jag att det är en lyx för dem att bara behöva betala en gång för en all-inclusive-biljett, som täcker båtresan, ett rum och tillgång till evenemanget,” förklarar Paulina Wlostowski, en av arrangörerna från Stockholms Dövas Förening. Dock är kostnaderna ett bekymmer. ”För vissa kan det vara svårt att ha råd med detta. Kanske borde vi fundera på sätt att stödja dem som vill delta men inte har råd.”
Samarbete mellan nationella och lokala föreningar
I år arrangerades Dövas Dag av Stockholms Dövas Förening med stöd från Sveriges Dövas Riksförbund. Detta är intressant eftersom Doof Vlaanderen i Flandern oftast tar täten, ofta med stöd av en lokal dövförening i den stad där Världsdagen för döva hålls. ”Det är sant att saker fungerar annorlunda här jämfört med Belgien,” förklarar Joakim Hagelin Adeby, vice ordförande i Sveriges Dövas Riksförbund.
Idén att fira Dövas Dag på en kryssningsbåt är inte ny. Första gången ett sådant evenemang ägde rum till sjöss var 1977, när den svenska dövgemenskapen organiserade en kryssning till Gotland. ”Vi organiserade även ett liknande evenemang 2018. Vi gör det igen nu eftersom vi har erfarenhet av det här,” säger David Farkas, kassör på Stockholms Dövas Förening. ”Vår kontaktperson för detta kryssningsfartyg är samma som 2018, vilket gjorde organiseringen mycket enklare.” Förra året var det ingen förening som frivilligt organiserade Dövas Dag, så Stockholms Dövas Förening tog på sig ansvaret. På grund av tidsbrist blev valet av ett kryssningsfartyg en logisk lösning. ”Normalt har vi två år på oss att planera Dövas Dag. I år hade vi bara tio månader. Lyckligtvis kunde vi boka detta fartyg igen,” förklarar Paulina Wlostowski. I år såldes över 1 000 biljetter, något färre än 2018 då 1 600 biljetter såldes. Trots detta är arrangörerna nöjda med uppslutningen.
Visual Box hoppas att Stockholms Dövas Förenings unika sätt att organisera Dövas Dag kommer att inspirera andra länder, inklusive Flandern, att utforska nya sätt att fira detta evenemang. I nästa artikel kommer Visual Box att fördjupa sig i den juridiska statusen för svenskt teckenspråk, med en intervju med vice ordförande i Sveriges Dövas Riksförbund.