Färdtjänstkaos i Örebro för dövblinda Linda

Foto: Privat

Under två veckor, mellan den 29 januari och 11 februari, infördes kraftiga begränsningar i möjligheten att boka färdtjänst i Örebro kommun. Begränsningarna berodde på ett vägarbete vilket krävde justeringar i beställningssystemet. Det gick endast att boka resor mellan kl. 09:30 och 13:30 samt efter kl. 18:00, om man inte var berättigad till arbetsresor. Teckenrapport har kontaktat dövblinda Linda Eriksson, en av de drabbade, för att ta del av hennes upplevelse.

Utöver detta stängdes även beställningsappen ner, vilket innebar att resenärer endast kunde boka resor via telefon. För Linda och många andra var denna information svår att få tillgång till. Linda upptäckte begränsningarna först när hon den 29 januari ringde för att boka tre resor. Hon fick sitta i telefonkö i närmare 1,5 timme. Först i 40 minuter för att komma fram, sedan bröt texttelefoniförmedlingen samtalet och hon fick vänta ytterligare 40 minuter. Då fick hon beskedet att hennes resor på morgonen den 30 och 31 januari inte kunde genomföras.

Eftersom Linda vanligtvis cyklar eller går till jobbet med hjälp av en personlig assistent hade hon inte tillstånd för arbetsresor och kunde därför inte boka färdtjänst till jobbet, trots att assistenten var sjuk. Hon tvingades stanna hemma den 30 januari och få lift av en bekant den 31 januari för att ta sig till sin arbetsplats.

Informationen om de tillfälliga begränsningarna var svår att få tag i. Enligt Linda fanns en notis i färdtjänstappen om att appen skulle stängas, men ingen information om de begränsade bokningstiderna. På Länstrafikens hemsida fanns initialt endast information om vägarbetet och appens avstängning. Först dagen efter att begränsningarna trätt i kraft uppdaterades hemsidan, men med felaktig information som angav att endast akuta resor kunde bokas.

Linda skickade ett mail till Länstrafiken med flera frågor kring informationens brister, tillgängligheten för personer med funktionsnedsättningar och hur färdtjänsten planerade att lösa situationen. De hänvisade exempelvis till bussresor med ledsagare, men det är långt ifrån något som alla har rätt till. Hon frågade även hur hon skulle kunna ta sig till jobbet om hon inte har tillstånd för arbetsresor samt vad som krävs för att få tillståndet om man inte längre kan använda det vanliga färdtjänsttillståndet. Svaret kom drygt en vecka senare och innehöll endast information om att allt skulle fungera normalt från och med den 12 februari.

Flera resenärer har reagerat på att färdtjänsten kunde begränsas på detta sätt utan tydlig och tillgänglig information. Enligt lag ska färdtjänsten vara ett komplement till kollektivtrafiken för dem som inte kan använda den. Linda påpekar att det vore rimligt om samma begränsningar gällde för kollektivtrafiken, vilket inte var fallet nu. Hon anser att färdtjänst ska vara en rättighet, inte en tjänst som kan stängas ner slumpmässigt.

Hon hoppas nu att Länstrafiken lärt sig av situationen och att något liknande inte händer igen. Hon efterfrågar även att ett brukarråd för färdtjänsten inrättas, för att garantera att resenärernas röster hörs och ses vid framtida beslut och planering.

Kenny Åkesson

nyhet@teckenbro.com

image_pdfimage_print
Dela nyheten

Teckenrapport

Learn More →

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *