Jamaicansk bank satsar på teckenspråk

Foto: Adobe Stock

Över hundra medarbetare i kundtjänsten på Scotiabank på Jamaica har lärt sig grundläggande tecken. Initiativet har banken tagit tillsammans med det sociala företaget Deaf CAN! Coffee, och är ett sätt för banken att visa att de prioriterar inkludering av människor med funktionsnedsättning. Under en period har en del av bankens personal fått möjlighet att lära sig grunderna i teckenspråk, och fler kommer att få möjlighet.

Deaf CAN! Coffee är ett socialt företag som utbildar och sysselsätter döva inom kaffe- och bakningsområdet. Under utbildningsperioden bjöd de bankpersonalen på smakprover av sitt kaffe och sina sötsaker, vilket blev ett uppskattat inslag.

Tanken är att bankpersonalen efter avslutad utbildning kommer att kunna kommunicera med döva kunder genom att använda grundläggande tecken, vilket förbättrar kundupplevelsen för en ofta förbisedd grupp. Dessutom har delar av utbildningen spelats in på video, som personalen kan titta på när de behöver. Det inspelade materialet gör det också möjligt att använda ordna repetitionsutbildningar och samt utbilda nyanställd personal.

Initiativet är ett tydligt exempel på hur näringslivet kan bidra till social inkludering och samtidigt förstärka sina egna kundrelationer. Genom samarbetet med Deaf CAN! Coffee visar Scotiabank hur man kan arbeta för tillgänglighet och mångfald. De ser fram emot att se fler företag ta liknande initiativ. Deaf CAN! Coffee tycker det varit givande att få vara en del av denna utbildning och sprida kunskap om dövas kultur och kommunikation.

Tine Hedin
nyhet@teckenbro.com
www.teckenrapport.se

image_pdfimage_print
Dela nyheten

Maria Norberg

Learn More →

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *