Brittiska arbetsdomstolen har beordrat den engelska myndigheten Department for Work and Pensions (DWP) att betala nästan 50 000 engelska pund (cirka 670 000 svenska kronor) i skadestånd till döve Paul Rimmer. Detta efter att myndigheten upprepade gånger misslyckats med att förse honom med teckenspråkstolkar vid arbetsrelaterade intervjuer.
DWP är en brittisk myndighet som tar hand om de ärenden som i Sverige tas om hand av Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Socialstyrelsen och kommunerna. Nu har Paul Rimmer, en döv man, stämt DWP för att de under en period misslyckats med att förse honom med teckenspråkstolkar under arbetsrelaterade intervjuer. I de få fall där tolkning erbjöds, var kvaliteten ofta undermålig.
Arbetsdomstolen konstaterade att dessa upprepade misslyckanden hade en betydande negativ inverkan på Pauls mentala välbefinnande. De menar vidare att dessa återkommande hinder direkt har med den uteblivna tolkningen att göra. Paul tilldömdes totalt 49 880 engelska pund i skadestånd och ränta plus 5 000 pund för att de inte har svarat på Pauls klagomål. Dessutom beordrades DWP betala ytterligare 10 000 pund i exemplariska skadestånd efter att ett internt e-postmeddelande från en DWP-rådgivare visat på ett förtryckande och kränkande synsätt. Som en del av domslutet måste personalen nu genomgå en utbildning i dövkompetens samt om diskriminering av funktionsnedsättning.
Detta domslut förväntas sätta press på DWP att förbättra sitt stöd till funktionshindrade arbetssökande och säkerställa att liknande fall inte upprepas. En talesperson för DWP uppgav till nyhetssidan Big Issue att de är fast beslutna att tillhandahålla tillgängliga tjänster för att säkerställa att kunder som behöver extra hjälp kan få tillgång till stöd.
Tine Hedin