Teckenspråksskärmar på tågstationer i Storbritannien

Foto: Adobe stock

Det brittiska företaget Chiltern Railways genomför ett test där de visar aktuell passagerarinformation på brittiskt teckenspråk, BSL. Teknologin testas nu vid fyra av deras största stationer; Banbury Station, London Marylebone, Birmingham Moor Street och Leamington Spa.

Statistik från Royal National Institute of Deaf People, RNID, uppskattar att det finns över 150 000 BSL-användare i Storbritannien. Av dessa använder 87 000 personer BSL som modersmål eller första språk och för en del av dem är det därför svårt att förstå textbaserad information.

Teckenspråksinformationen syns på särskilda skärmar som är utrustade med förprogrammerade standardmeddelanden och tidtabellsinformation. Där kommer det även att gå att meddela kunder om viktig information vid oväntade störningar. Dessutom erbjuder skärmarna funktioner för att planera en resa och få information om fortsatta resor, inklusive lokala kartor och tågförbindelser. För att öka användbarheten erbjuds även en NFC-platta vid sidan av skärmen, en närfältskommunikation som möjliggör trådlös överföring av information till kundernas telefoner eller enheter genom en enkel beröring.

Tillgänglighets- och integrationschefen på Chiltern Railways, Steve Scutt, betonar vikten av att erbjuda stöd under resor, särskilt när det uppstår störningar på tågen. Genom att införa dessa skärmar hoppas de göra detta till ett standardförfarande på sina stationer och skapa en mer inkluderande reseupplevelse. Om provperioden visar sig vara framgångsrik, har Chiltern Railways därför planer på att utöka användningen av denna teknologi till fler stationer i hela sitt nätverk för att förbättra tillgänglighet och inkludering för samtliga regioner.

Kenny Åkesson

nyhet@teckenbro.com

image_pdfimage_print
Dela nyheten

Teckenrapport

Learn More →

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *